vrijdag 27 november 2009

Jakarta, Java, Indonesië

Alweer een eiland verder na 2 dagen bussen en boten door Sumatra en Java! Inmiddels kun je hier beter, sneller en goedkoper vliegen, maar we willen dat zo min mogelijk doen en natuurlijk wat zien van het landschap. Vanuit Bukittinggi hebben we nog het 550 mtr diepe Maninjau meer gezien, wat ontstaan is uit een vulkaan. Hier kon je heerlijk langs de waterkant lopen en de houten huisjes bekijken. De weg ernaartoe bestaat uit een afdaling van 44 haarspeldbochten en het uitzicht was geweldig. In de avond nog heerlijke gefrituurde Nijlbaars gegeten die in het meer gekweekt wordt.
De bus naar Lahat deed er 18 uur over waardoor we om 04:00 in de ochtend gedropt werden bij een hotel. Er waren geen kamers meer maar konden een paar uur op de bank crashen. Hierna weer met een opelet busje (Daihatsu minibusje zonder deur) de laatste 2 uur naar Pagaralam op de Pasemah highlands. Redelijk gaar zijn we ingecheckt in hotel Mirasa en hebben nog 2 uur kunnen slapen. In de middag hebben 2 jongens met brommertjes ons de omgeving laten zien met thee- en koffieplantages, Megalithic sites (prehistoric stone sculptures) en een mooie waterval. In de avond hebben we met een oud Indonesisch stel zitten eten dat Nederlands sprak en overal hadden gewoond en gewerkt, erg leuk. Gisteren zijn we aan onze laatste 22 uur bussen begonnen en vanochtend redelijk shaken, not stirred via de boot in Jakarta aangekomen. Hier is het betrekkelijk rustig voor een stad met 10 miljoen mensen, maar dat kan ook komen door de Nationale Islamitische feestdag, Idul Adha waardoor veel mensen weg zijn. Vanmiddag nog de rituele slachting van een koe gezien want dat gebeurd hier vandaag overal naast het bezoek van de moskeeen en familie. Overmorgen gaan we met de trein naar Yogyakarta om daar oa. de Borrobodur te gaan bekijken..

1. Hallo E10 en Jantien, bovenstaande klinkt als dat jullie het reizen nog lang niet zat zijn, wat een tempo. Ik ga jullie foto's straks nog even bekijken. Zelf heb ik een dagje vrij vandaag. Voelt ook heel goed. Geniet ervan. Groet Caroline